Hans Belting şi viziunea apocaliptică asupra istoriei artei. (2010)
5. Massmedia şi arta.
Uneori întâlnim la HB formulări confuze, din cauza terminologiei imprecise. Cel mai izbitor exemplu în acest sens este folosirea cu multiple înţelesuri a termenului de ”media”. În unele pasaje pare că prin acest termen se referă la „mijloace de expresie” în general, inclusiv cele ”clasice”, pentru artele vizuale. În alte pasaje, se referă în mod clar prin termenul „media” la „massmedia”, la mijloacele de comunicare de masă –ca televiziunea, sau la divertisment sau publicitate, etc. Alteori, se referă prin acelaş termen numai la „produsele” obţinute prin folosirea noilor tehnologii -computere, instalaţii electronice, etc.
Oricum HB dedică paragrafe consistente importanţei pe care o are în contextul actual al activităţilor artistice influenţa „mass-media”. referindu-se în special la publicitate. „Studiul artei se desfăşoară astăzi într-un mediu, în care mijloacele vizuale tehnice influenţează profund imaginea noastră depre lume şi concepţia noastră despre realitate, chiar şi atunci când suntem conştienţi de intenţiile ideologice proprii lor”. (Pg. 165.)
HB nu se opreşte la analiza unor produse de „mass-media”, aşa cum o face de ex. Umbero Eco, atunci cândd analizează calităţile unei serii de benzi desenate, ci doar lla manifestările de artă influenţate de „mass media”. , adică la „popart” . Aş mai remarca faptul că exemplele de „popartmenţionate deHB şi în special, lucrările lui Rauschenberg, poartă într-un mare procent amprenta mentalităţii artistice a generaţiilor anterioare, preiau probleme, soluţii sau practici iniţiate de anatemizaţii modernişti, dacă nu ar fi să amintim decât moştenirea colajului. La Rauschenberg, este evidentă atenţia pentru echilibrul compoziţiei liniare, valorice sau cromatice sau tratarea expresivă a segmentelor suprafeţei prin diferenţieri grafice. (De fapt înşişi mass-media au preluat de la modernişti asemenea învăţăminte.)
Parerea cititorului!
Pentru a primi raspuns la comentariile trimise, specificati si adresa de
e-mail in cadrul mesajului.